Ademen is zorgen voor jezelf

De adem is van wezenlijk belang in elke meditatievorm. Elke meditatievorm werkt met aandacht voor de adem. Ook Mindfulness. Een reden daarvoor is, dat je de adem als een anker kunt gebruiken om je aandacht steeds naartoe terug te brengen. De adem is er namelijk altijd; hij voorziet je lichaam van zuurstof en ondersteunt je stofwisseling en daarmee alle andere belangrijke processen in je lichaam; zonder dat je er iets voor hoeft te doen.

In het oefenen met de aandacht bij de adem gebruiken we in deze cursus een houding van niet-streven. We doen geen ademoefeningen waarmee je de adem manipuleert, maar we nemen simpelweg de adembeweging in het lichaam waar. En juist wanneer je de adem niet (on)bewust stuurt, is elke ademhaling anders en weer een nieuwe ontdekkingstocht.

Als je begint met het waarnemen van de adem, is het soms prettig een of beide handen op je buik te leggen om de adembeweging gemakkelijker te kunnen voelen. De adem is als een zachte golfslag; met elke inademing zet de buik iets uit, en met elke uitademing daalt de buik weer. Voel je de adem niet in de buik, maar misschien hoger in je lichaam, in de borst of bij het middenrif, dan neem je daar de beweging van de adem waar. Bij Mindfulness is er geen goede of verkeerde manier van ademen. Het gaat om het waarnemen van hoe jouw ademhaling op dit moment is, en dit vriendelijk en zonder oordeel volgen.

De adem reageert direct op verschillende gemoedstoestanden. Als je boos bent of opgewonden, is de adem sneller en oppervlakkiger dan wanneer je in diepe rust verkeert. Je zult misschien merken, dat ook wanneer je je aandacht op je adem richt, die soms spontaan verandert van ritme, van diepte of snelheid. Daar is niets mis mee. Je hoeft er helemaal niets aan te veranderen. Neem alleen waar hoe de adem nu is. Als je voelt dat de adem sneller gaat, merk je dat op. Verdiept de adem zich, dan merk je dat op. Er is niet zoiets als “goed” of “fout” ademen.

Er is alleen de adem van dit moment ….

….. en op dit moment….      

….. en op dit moment…

Hier vindt je een meditatie van 15 minuten die je ondersteunt om je aandacht naar de adem te brengen.

Related Posts

Afgelopen week gaf ik twee Mindfulness trainingen, we zijn bij sessie 5 en 7. Wanneer deelnemers op dat

Meer
Dit is de formule voor échte rust in je hoofd!

Toestaan is goedvinden dat iets gebeurt. In Mindfulness wordt het begrip ‘toestaan’ veel gebruikt. Als tegenhanger van ‘in

Meer
Maak het groter

Kristin Neff schrijft in haar boek ‘Zelfcompassie’ over een ontmoeting met Shinzen Young die van wiskunde houdt en

Meer
Wiskundige formule voor geluk

Met aandacht leven in het huidige moment is één van de belangrijkste uitgangspunten van Mindfulness. Maar eerlijk is

Meer
Tips om je aandacht er bij te houden

Schrijf hieronder jouw ideeën over dit onderwerp

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>