Wiskundige formule voor geluk

Kristin Neff schrijft in haar boek ‘Zelfcompassie’ over een ontmoeting met Shinzen Young die van wiskunde houdt en de volgende vergelijking maakt:

LIJDEN = PIJN x VERZET

Volgens hem was de sleutel tot geluk het inzicht dat lijden wordt veroorzaakt door verzet tegen pijn. We kunnen onderscheid maken tussen de normale pijn die het leven met zich meebrengt – moeilijke emoties, fysiek ongemak, enzovoort – en feitelijk lijden, oftewel de geestelijke pijn die wordt veroorzaakt door ons verzet tegen het feit dat het leven nu eenmaal soms pijn doet.

Behalve fysieke pijn, hebben we ook mentale pijn. Die mentale pijn is vaak iets ‘in ons hoofd’. De ‘ik-verzet-me-er-tegen’ pijn. Hoe moeilijk maken we ons leven hier soms mee.

Nog beeldender geformuleerd: we krijgen allemaal te maken met pijn. Zie dat als een pijl die in je vlees wordt geschoten. Hoe vaak schieten we daar zelf niet nog een paar pijlen bij door onze gedachten en de bijkomende emoties. Door ons te verzetten tegen de situatie? En het is aan jou om te beslissen of je zelf extra pijlen afschiet wanneer je pijn ervaart. Hoe meer we ons verzetten tegen wat er op dit moment gebeurt, hoe meer we lijden.

Mindfulness helpt om dit te zien. Door stil te zijn, ga je opmerken welke gedachten er langs komen. Dan kan je ook deze mentale pijngedachten gaan opmerken.

Wanneer ons verlangen niet overeenkomt met de werkelijkheid, gaat het leven vaak schuren. We komen in verzet. Verzet is iets dat we in ons hele lijf kunnen voelen, maar het komt ook vaak in ons hoofd tot stand. Mentale pijn, wat kan je er aan doen? De eerste regel is: stap niet in de valkuil van hier weer tegen in verzet komen. Erbij zijn, ook als het moeilijk is, is de gouden tip. Hoe je dat doet, dat is de kern van Mindfulness.

Maar ook Rebalancing en lichaamswerk zijn prachtige manieren om bij de emotionele of fysieke pijn te zijn, zonder in verzet te gaan. Met geduld en openheid er bij te zijn. Met wat er nu is, wat gezien wil worden.

Stop het verzet en geeft het liefdevolle aandacht.

Related Posts

Afgelopen week gaf ik twee Mindfulness trainingen, we zijn bij sessie 5 en 7. Wanneer deelnemers op dat

Meer
Dit is de formule voor échte rust in je hoofd!

Toestaan is goedvinden dat iets gebeurt. In Mindfulness wordt het begrip ‘toestaan’ veel gebruikt. Als tegenhanger van ‘in

Meer
Maak het groter

Met aandacht leven in het huidige moment is één van de belangrijkste uitgangspunten van Mindfulness. Maar eerlijk is

Meer
Tips om je aandacht er bij te houden

Mensen met positieve gedachten voelen zich beter dan mensen met negatieve of neutrale gedachten. Het lijkt een inkoppertje.

Meer
Waarom Mindfulness zo goed voor ons is.

Schrijf hieronder jouw ideeën over dit onderwerp

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>