Omgaan met stressvolle gedachten

Wij mensen hebben met ons denkvermogen ontzettend veel bereikt. Onze welvaart is grotendeels te danken aan het denken. Denken is prima, maar…. denken helpt ons niet altijd, zeker niet wanneer het denken ons overneemt in plaats van dat wij ons denken sturen.

Het denken neemt ons over wanneer we bijna continue zij overgeleverd aan een stroom gedachten, die net buiten ons bewustzijn plaats vindt. Deze gedachtemolen stuwt ons voort en vermindert ons vermogen om het huidige moment te ervaren. Piekeren is zo een denkstroom die vaak niet functioneel is.

Gedachten kunnen zich op allerlei manieren voordoen. Soms zijn ze leuk, luchtig, positief en vrolijk. Soms zijn ze beladen, somber, negatief. Gedachten beïnvloeden daarmee je stemming. En wanneer je in een negatieve stemming bent, worden je gedachte daar weer door beïnvloed. En zo kom je dan in een vicieuze (bij stressvolle gebeurtenissen, negatieve) spiraal terecht.

Gedachten zijn vaak de voorlopers van je woorden en daden en kunnen je gevoelens sterk beïnvloeden.

Het is daarom van belang om je bewust te zijn van deze, vaak automatisch opkomende, negatieve gedachten. Om de negatieve spiraal te doorbreken. Hoe eerder je je ervan bewust bent, hoe minder inspanning het kost om uit deze negatieve spiraal te komen.

Bewust worden van niet-behulpzame gedachten in een stressvolle situatie doe je zo:

  1. Merk tijdens een stressvolle situatie op welke gedachten er op de voorgrond staan. Zijn er denkpatronen die regelmatig terugkomen zoals ‘ik moet’, ‘het moet perfect zijn’, ‘ik had beter mijn best moeten doen’, ‘je bent weer te emotioneel’.
  2. Schrijf deze standaard denkpatronen op. Door ze neer te schrijven verminder je al de impact van de gedachten en herken je ze in het vervolg eerder.
  3. Kijk naar deze zinnen met humor. Geef de stem die dit telkens tegen je zegt een humoristische naam, bijvoorbeeld ‘mijn klaagjuf’, of ‘mijn hittepetit’.
  4. Observeer de volgende keer dat ze weer te horen zijn, deze gedachten. Wanneer je niet meegaat in het drama van je gedachten, maar ze observeert, worden ze niet groter.

Wanneer we gedachten of gedachtepatronen observeren, voeden we ze niet. Ze verliezen dan hun macht over ons. Dat kan in heel stressvolle situaties echt wel een tijdje duren. Maar de volhouder wint. Dus telkens wanneer je opmerkt dat je gelooft in de gedachten en er in mee gaat, merk je dat op en ga je terug naar het voelen van je lichaam, of het volgen van je adem.

Wanneer je hier compassievol op antwoord kan je zelfs tegen deze gedachtepatronen zeggen: ik weet dat jullie er zijn en ik vind het lastig om niet in jullie verhaal meegezogen te worden. Maar ik kies er voor om dat niet te doen. Het is ok dat jullie er zijn, maar ik ga niet met jullie mee.

Zelf zeg ik deze zinnen zoveel mogelijk vanuit mijn hart. Wanneer ik echt open sta dat dit proces er nu is, kan ik er sneller los van komen.

Hoe ga jij om met stressvolle gedachten. Wat zijn jouw tips. Laat het hieronder weten!

Lees ook andere blogs

In de wereld van meditatie stuit je al snel op vijf obstakels die de ontwikkeling van concentratie belemmeren.

Meer
Overwin de Vijf Hindernissen tijdens Meditatie

Onderdeel van Rebalancing is het zelfonderzoek. Zelfonderzoek is het proces waarbij je als persoon dieper in jezelf duikt

Meer
Waarom wetenschap en zelfonderzoek niet zoveel van elkaar verschillen

In onze hectische wereld is het essentieel om af en toe een moment van rust en bezinning te

Meer
Online Mindfulness Opfris Training

“Bewustzijn is als de zon; wanneer het schijnt op dingen, worden ze levendig.” – Anthony de Mello –

Meer
Het belang van bewustzijn
>