• Home
  • |
  • Blog
  • |
  • Hoe een bodyscan je emotioneel stabieler maakt.

Hoe een bodyscan je emotioneel stabieler maakt.

We leven in een tijd van onzekerheid. Het is steeds moeilijker geworden om plannen te maken, omdat de toestand van onze wereld van vandaag zo vluchtig is als gevolg van het coronavirus. Sommige mensen passen hun huizen aan omdat dat de komende tijd hun kantoor is geworden. Anderen dreigen hun baan te verliezen. Na twee maanden weer meer nabijheid te hebben gevoeld, zijn we bang dat we ons weer van elkaar moeten verwijderen.

In een tijd waarin emoties zoals stress, angst, verveling en woede moeilijk te vermijden zijn, suggereert een nieuwe studie dat een bepaalde meditatiepraktijk ons kan helpen hiermee om te gaan.

Op Greater Good Science staat een onderzoek beschreven over de kracht van de bodyscan. Catherine Juneau, van de Clermont Auvergne University in Frankrijk, en haar collega’s onderzochten hoe mindfulness meditatie gelijkmoedigheid beïnvloedt. Gelijkmoedigheid is het vermogen om een kalme en evenwichtige gemoedstoestand te behouden, zelfs in moeilijke situaties.

Negenentachtig studenten met minimale meditatie-ervaring werden opgesplitst in groepen die ofwel een bodyscan meditatie deden, een ademhalingsmeditatie of naar gedichten luisterden. Alle deelnemers oefenden een week lang dagelijks thuis en kwamen toen in het lab voor een sessie van 30 minuten. Ze vulden enquêtes in aan het begin van de week, vlak voor de laatste meditatieoefening en aan het eind van de week. Wat komt uit deze studie: hoewel de week in total niet veel effect had, deed de 30-minuten durende sessie dat wel: door de korte oefening van de bodyscan werden mensen meer gelijkmoedig, of stabieler en kalmer onder stress. De ademhalingsoefening en poëzie hadden niet dezelfde effecten.

Met andere woorden, een bodyscan kan ons voorzien in een onmiddellijk, tijdelijk gevoel van rust en evenwicht. Maar het tweede deel van Juneau’s studie suggereert dat meditatie ook blijvende effecten kan hebben op onze mentale gewoonten. Hoe zit dat?

In het tweede deel beantwoordden honderdzes volwassen deelnemers met eerdere mindfulness meditatie-ervaring vragen over hun meditatie beoefening, zoals de frequentie en totaal aantal uren meditatie. Vervolgens vulden ze een gelijkmoedigheidsonderzoek in, dat bestond uit uitspraken als “Ik laat me niet snel storen aan iets onverwachts” en “Ik wil vaak momenten verlengen die zeer aangenaam zijn.”

Hoe meer uren mensen hadden besteed aan het beoefenen van meditatie, hoe hoger hun gelijkmoedigheid in het leven in het algemeen: ze lieten hun emoties hun reactie op situaties niet beïnvloeden. Dit gold voor mensen met meer ervaring in zowel formele als informele mindfulness beoefening – bijvoorbeeld, gewoon een pauze nemen om te ademen of zich bewust te zijn van gevoelens in het dagelijks leven.

“Meditatieve beoefening, zoals mindfulness meditaties, zijn gericht op het bewerkstelligen van een stabiele staat van welzijn die niet afhankelijk is van stimuli,” schrijven de auteurs. “Mindfulness beoefening leert hoe deze staat van gelijkmoedigheid te bereiken.”

Veel onderzoek suggereert dat mediteren ons kan helpen meer positieve emoties en minder negatieve emoties te ervaren. Maar het verhogen van onze gelijkmoedigheid is anders: Het betekent niet noodzakelijkerwijs het veranderen van onze emoties, maar het veranderen van de manier waarop we ons verhouden tot hen. Deze studie suggereert dat zelfs voor degenen die nieuw zijn in de praktijk van mindfulness, ze op korte termijn een toename van emotionele stabiliteit kunnen ervaren met een lichaamsscan.

Bodyscans duren 20 tot 45 minuten per keer, doe ze aan het begin 3 tot 6 keer per week. Onderzoek geeft aan dat de voordelen groter worden naarmate je dit over langere tijd doet. Zelf heb ik heel veel voordeel van de bodyscan voordat ik muziek maak, mijn lichaam is veel meer ontspannen en staat minder onder controle van mijn hoofd. Waardoor het muziek maken veel natuurlijker gaat en twijfels en oordelen over het muziek maken veel minder mijn hobby verstoren.

Op deze website staan een aantal bodyscans. Zoals deze.

Wat zijn jouw ervaringen met de bodyscan? Wat voor effect hebben ze op jou? Deel je ervaring hieronder.

Related Posts

Afgelopen week gaf ik twee Mindfulness trainingen, we zijn bij sessie 5 en 7. Wanneer deelnemers op dat

Meer
Dit is de formule voor échte rust in je hoofd!

Toestaan is goedvinden dat iets gebeurt. In Mindfulness wordt het begrip ‘toestaan’ veel gebruikt. Als tegenhanger van ‘in

Meer
Maak het groter

Kristin Neff schrijft in haar boek ‘Zelfcompassie’ over een ontmoeting met Shinzen Young die van wiskunde houdt en

Meer
Wiskundige formule voor geluk

Met aandacht leven in het huidige moment is één van de belangrijkste uitgangspunten van Mindfulness. Maar eerlijk is

Meer
Tips om je aandacht er bij te houden

Schrijf hieronder jouw ideeën over dit onderwerp

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>