HOI - hoe start je je meditatie

 

De eerste maanden zal je vaak gaan mediteren met een CD opname. Deze begeleidde meditatie helpt je en maakt het mediteren makkelijker. Het is voor velen een grote stap om in stilte te mediteren, zonder opname. Hoe doe je dat? Hoe begin je zo een meditatie. In dit blog lees je hoe je een meditatie kan beginnen. Hierdoor geef je jezelf de tijd om 'te landen'. Gebruik een aantal minuten aan het begin van je meditatie voor een goede basis. Wanneer je dit structureel gebruikt aan het begin, weet je geest ook na een tijdje dat dit de inleiding is tot een periode van rust.

 

Die basis noem ik HOI. Dat staat voor Houding, Ontspanning en Intentie.

 

Houding

Wanneer je bent gaan zitten, geef dan eerst aandacht aan de houding waarin je zit. Begin bij je voeten en voel hoe die de grond raken. Neem even rustig de tijd om je hier bewust van te worden. Daarna kan je langzaam je aandacht verplaatsen via je onderbenen, knieën en bovenbenen naar je zitvlak. Voel na hoe je met je zitvlak contact maakt met de stoel, het kussen of het meditatiebankje.

 

Daarna kan je je aandacht brengen naar je handen, hoe die op je benen of in je schoot rusten. Raken ze elkaar? wat merk je op?

 

Daarna verplaats je je aandacht naar je schouders en je bovenlichaam. Wellicht kan je je schouders iets naar achter en omlaag verplaatsen zodat er meer ruimte komt in je borstkas. Dat is nuttig omdat er zo meer zuurstof naar binnen kan (en dat heb je nodig bij een meditatie!). En heel prettig is het, dat je op deze manier je hart meer ruimte geeft.

 

Tot slot voel je na dat je hoofd recht op je romp staat. Stel je voor dat je oren zich precies boven je schouders bevinden. Op deze manier heb je een mooie overgang naar het volgende onderdeel: Ontspanning....

 

Ontspanning

Wanneer je ontspannen bent, geef je signalen aan je hersenen af om minder alert te zijn. Daardoor help je je geest om tot rust te komen. De twee meest effectieve manieren om dit signaal door te geven zijn:

 

1) Het ontspannen van je ogen en de ruimte rond je ogen. Kan je je ogen zachter maken? Alsof ze dan vanzelf wat dieper komen te liggen. En ook de ruimte rondom je ogen verzachten?

 

2) Het ontspannen van je kaken, met name je onderkaak. Die mag je gerust wat laten hangen. Niemand ziet dat, zeker niet wanneer je alleen mediteert. En in de groep heeft toch iedereen zijn ogen dicht. Daarbij is het prima wanneer je boven- en ondertanden een beetje van elkaar komen :-     )

 

Wanneer je aan je ogen en je kaak aandacht heb gegeven, kan je nog even je hele gezicht zachter laten worden.

 

Intentie

Met wat voor intentie ga je je meditatie doen? Door hier een moment bij stil te staan, kan je ook navoelen wat je nodig hebt. Misschien ben je moe en wil je wel actief en wakker blijven. Wellicht wens je jezelf dan energie of oplettendheid toe. Of je hoofd is heel druk en verlang je naar rust of ontspanning.

 

Je kan dit kracht bijzetten door op de inademing deze intentie in te ademen. Op de uitademing deze intentie door te laten dringen in je hele lichaam.

 

Wanneer je deze drie stappen hebt gezet en 'hoi' hebt gezegd tegen jezelf, ben je vaak al 3 tot 4 minuten aan het mediteren. Je kan dan vervolgens eerst een aantal minuten je ademhaling volgen. Daarna kan je kiezen of je dit blijft doen, of dat je op een andere manier je aandacht richt. Over de verschillende manieren waarop je je aandacht kan richten, zal ik in het volgende blog meer vertellen.

 

Veel plezier!