Actieve meditaties

Mediteren is stil op een kussentje zitten. Dat denken veel mensen. Maar er bestaan ook actieve vormen van meditatie die tot doel hebben om je aandacht naar het hier en nu te brengen.

Misschien herken je het wel: op het moment dat je gaat mediteren komen er allerlei gedachten en emoties in je op. Bij mij kan het wel 20 minuten duren voordat er een innerlijke rust in mij komt om deze gedachten en gevoelens te laten zijn voor wat ze zijn. Ik heb voldoende meditatie ervaring om het geduld op te brengen om te gaan zitten. Maar de afgelopen twee jaar heb ik een prachtig alternatief ontdekt: de actieve meditaties. Ik vind het heerlijk om ze te doen, zeker na een dag vol drukte, die ik dan in mijn lijf voel.

Osho wordt gezien als de grondlegger van de actieve meditaties. Hij zag dat wij in het westen zo druk zijn in het hoofd, dat er eerst iets anders nodig is om meditatief te kunnen worden.

Een actieve meditatie begint met een fysieke activiteit zoals bijvoorbeeld bewust ademen, schudden, dansen of ‘hummen’, en wordt gevolgd door fasen van ontspanning en stilte. Tijdens deze stilte is meditatie mogelijk; een tijd om je bewust te zijn van je lichaamssensaties, gedachten en gevoelens

Actieve meditatie geeft je de mogelijkheid je eerst te ontdoen van opgekropte energie, frustratie of dat wat er los moet komen. Door eerst te bewegen, energie te laten stromen, expressief te zijn, geluid te maken en emoties te ontladen, ontstaat ruimte om naar binnen te keren.

De kern van het actief zijn, is om je lichaam zelf te laten doen wat het wil. De intelligentie van je lichaam maakt los wat er vast zit, bemoei je daar niet mee. Laat de bewegingen ontstaan. Het hoeft er niet mooi of trendy uit te zien, juist niet. Beweeg vanuit je eigen natuur.

Op deze site vind je een aantal actieve meditaties. Je kunt zelf een actieve meditatie bedenken: bijvoorbeeld eerst een kwartier bewegen op muziek die jou in vervoering brengt en daarna een kwartier stilzitten.

Een van mijn favoriete actieve meditaties is de ‘Tribal Meditation’ van de Osho drummers. Meer hierover vind je hier.

Related Posts

Afgelopen week gaf ik twee Mindfulness trainingen, we zijn bij sessie 5 en 7. Wanneer deelnemers op dat

Meer
Dit is de formule voor échte rust in je hoofd!

Met aandacht leven in het huidige moment is één van de belangrijkste uitgangspunten van Mindfulness. Maar eerlijk is

Meer
Tips om je aandacht er bij te houden

De adem is van wezenlijk belang in elke meditatievorm. Elke meditatievorm werkt met aandacht voor de adem. Ook

Meer
Ademen is zorgen voor jezelf

Deze zomer is het boek ‘Met radicale compassie naar de wereld kijken’ van Tara Brach uitgekomen. Tara Brach

Meer
RAIN: de ultieme meditatie wanneer je vast zit.

Schrijf hieronder jouw ideeën over dit onderwerp

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>